Tandläkare finns även på nätet
Den nya teknologin ger nya möjligheter och framförallt så gör den vår vardag lite enklare och smidigare. Att kunna handla hem varor direkt till dörren medan vi sitter på bussen är ett gott exempel: vi slipper handla, vi slipper springa stressade i butiken och vi kan i lugn och ro tillaga den mat vi tänkt äta. Detsamma gäller naturligtvis kläder och skor som även de bara finns ett knapptryck bort och där vi kan prova dessa i hemmet - med full returrätt.
Även apotek och sjukvården har tagit steget in i den digitala världen. Tacksamt, förstås - men inte helt utan problem. Ser man till den stora aktören inom digital sjukvård så upplever många att det finns ett problem som ser ut som följer. Du ringer via en app, du väntar till dess att en läkare kan svara, du kopplas upp på ett videosamtal där du beskriver dina problem. Läkaren i fråga ska göra en bedömning enbart med din beskrivning som grund samt - vilket är möjligt - att du visar med telefonen vilka symptom som finns.
Det här fungerar i teorin, men rent praktiskt så upplever många att läkaren i fråga enbart skickar en remiss till en vårdcentral för vidare undersökning. Detta alltså medan du som patient ändå får betala för undersökningen.
Vi kan säga att det den här onlinetjänsten är väl fungerande för mindre åkommor - förkylningar, feber, influensa - och så vidare. I andra fall så kan tjäna på att besöka en vårdcentral - den fysiska beröringen utgör alltjämt en stor del av hur en undersökning genomförs.
Boka tid hos en akut tandläkare
Däremot så ska man inte underskatta det faktum att onlinetjänster inom sjukvård och tandvård ändå kan vara oss kunder till gagn. Tekniken underlättar nämligen tidsbokning och exempelvis mer akuta lägen. Slår du ut en tand så kan du nästan per omgående komma i kontakt med en akut tandläkare och boka in en tid online hos denne. I din telefon kan du dels så hur pass många tider som finns hos en akut tandläkare och du kan även se hur många tillgängliga sådana som finns i exempelvis Stockholm. Här finns en, till exempel.
Har en akut tandläkare fullt - ja, då är du bara en googling bort från att hitta nästa. Det innebär att du som kund och patient inte behöver ringa runt, söka nummer och drabbas av långa väntetider - du kan som regel få hjälp direkt.
Om vi fortsätter med tandläkare och teknik så finns det även liknande experiment som gällande den app för läkare/patient vi nämnde ovan. Det innebär att du ringer och kopplas upp via länk mot en tandläkare där du kan beskriva var du har ont och i vilken tand.
Här handlar det dock mest om rådgivning. Tänder måste ofta lagas (naturligtvis) och kan inte medicineras på samma sätt som andra åkommor. Men, det underlättar dock i och med att man som patient blir förberedd på vad som väntar, hur mycket det kommer att kosta och där tandläkaren i fråga också hinner förbereda sig och är införstådda med vilken patient det handlar om. Det är bra för personer som kanske upplever viss rädsla i samband med ett tandläkarbesök.
Andra inlägg
- Chefsrekrytering Stockholm – vägen till framgång
- Datorhjälp räddar dagen i Stockholm
- Digital bokföring underlättar för företag i Stockholm
- Revisorn garanterar ett aktiebolags ekonomiska hälsa
- Betydelsen av konkursansökan i svåra tider
- Effektiv hantering av bokföring i Stockholm
- Kontorsmiljöernas förvandling i Malmö – vikten av bra kontorsstädning
- Solcellers ger gratis kraft i vardagen
- Kassasystem är en central del av Göteborgs detaljhandel
- Att överleva en kontorsflytt utan huvudvärk
Här kan du finna infomation om hur du skall handla på nätet och hur du ska göra det på ett enkelt sätt.