Blomstrande näthandel kan leda till konkurs för många fysiska butiker
En hel del kunder idag besöker bara fysiska butiker när de vill prova ett klädesplagg eller känna på en vara. Därefter går de hem och beställer varan på nätet. Men även om man handlar produkten av samma företag så är det inte samma sak, vilket är lätt att tro. Många fysiska butiker drivs av franchisetagare, som lider svårt av den ökade konkurrensen från e-handeln. För små butiker med ett litet sortiment, som dessutom liknar det som finns billigare på nätet, är det oerhört svårt att överleva med den kostnad som butikshyra och personalkostnader medför.
Vill vi att de fysiska butikerna ska försvinna?
Visst älskar vi att handla på nätet, men många trivs också med att det finns fysiska butiker. Om inte annat är det bra för stadsmiljön, som annars skulle bli steril och tråkig. Om företag som satsar på fysiska butiker går i konkurs, kommer framtidens handel att uteslutande ske på nätet. Frågan är om detta är en utveckling vi vill se? För de som är lite äldre är nog svaret ett rungande nej, men hur ser det ut bland yngre?
Jo, undersökningar visar att många unga också uppskattar den fysiska butiken, faktiskt nästan mer än de äldre generationerna. Unga har alltid tyckt om att gå på stan, titta i skyltfönster, som ett sätt att träffa kompisar och umgås. Snarare är det det äldre, de som blivit för bekväma för att ta sig ut på stan, som står för det stora uppsvinget som näthandeln har fått. Paradoxalt nog bidrar detta till en utveckling som många är emot, nämligen likriktning och urvattning av de sociala rummen.
Goda tider att vara advokat med inriktning på konkursrätt
De stora kedjorna klarar sig än så länge bra, men många små butiker har de senaste åren gått i konkurs. Många är de advokater som får rycka in som konkursförvaltare åt butiker som gått i konkurs. När en butik går i konkurs finns vanligtvis stora lager som kan avyttras för att få in pengar att betala borgenärerna med, så därför brukar en butikskonkurs vara en ganska enkelt avklarad historia för advokaten som utsetts till konkursförvaltare.
En konkurs innebär ju dock att en butik får slå igen, och om ägaren ska orka fortsätta i branschen är inte en självklarhet. Det är inte vilka som helst som klarar att driva en butik. Det krävs passion, ihärdighet och en hel del hårt arbete. Det krävs att man är beredd att offra helger och i vissa fall kvällar för att kunna anpassa sig till sin kundkrets.
Handla fysiskt emellanåt
Alla vi som älskar att handla på nätet bör tänka oss för några extra varv innan vi helt överger de fysiska butikerna för näthandel. Om några år kan det hända att vi står helt utan gatubutiker i vissa branscher. Kanske vore det bra om vi alla ibland vände på steken, sökte upp de varor vi ville ha, och sedan gick och handlade dem i en fysisk butik? Kanske skulle vi bli förvånade över hur lätt och smidigt det faktiskt är.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar när ett företag går i konkurs.
Andra inlägg
- Chefsrekrytering Stockholm – vägen till framgång
- Datorhjälp räddar dagen i Stockholm
- Digital bokföring underlättar för företag i Stockholm
- Revisorn garanterar ett aktiebolags ekonomiska hälsa
- Betydelsen av konkursansökan i svåra tider
- Effektiv hantering av bokföring i Stockholm
- Kontorsmiljöernas förvandling i Malmö – vikten av bra kontorsstädning
- Solcellers ger gratis kraft i vardagen
- Kassasystem är en central del av Göteborgs detaljhandel
- Att överleva en kontorsflytt utan huvudvärk
Här kan du finna infomation om hur du skall handla på nätet och hur du ska göra det på ett enkelt sätt.